Трушкіна Н.В., к.е.н.Інститут економіки промисловості НАН України (м. Київ) ГЛОБАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Сторінка 1 з 1
Трушкіна Н.В., к.е.н.Інститут економіки промисловості НАН України (м. Київ) ГЛОБАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
Н.В. Трушкіна, к.е.н.
Інститут економіки промисловості НАН України (м. Київ)
Інститут економіки промисловості НАН України (м. Київ)
Глобальні тенденції розвитку електронної комерції
На даний час у зв’язку зі стрімким розвитком глобального інформаційного середовища зростає роль і значення цифрової економіки. Як зазначають провідні вчені, «… Розширення частки цифрової або інформаційної економіки та прискорення зростання ВВП за рахунок цифровізації входить до кола пріоритетних проблем глобального масштабу…» [1, с. 6].
Згідно з обстеженнями Бостонської консалтингової групи «цифровізація є ключовим драйвером зростання ВВП» [2, с. 7]. За деякими оцінками експертів, частка глобальної інформаційної економіки становить 22,5% обсягу світової економіки [3, с. 2].
Однією із важливіших складових цифрової економіки є електронна комерція, яка у майбутньому може стати дієвим і розповсюдженим інструментом логістичної діяльності із використанням сучасних інформаційних технологій і мереж.
У глобальному масштабі щорічне зростання обсягів онлайн-продажів становить 17-18%. За прогнозами експертів, загальний обсяг продажів інтернет-магазинів у світі досягне в 2018 р. 2 трлн дол. США. До 2020 р. цей показник може збільшитися вдвічі. Частка ринку електронної комерції в світі зросла в 2017 р. на 16%, досягши обсягу 1,5 трлн дол. США.
За даними аналітичного центру PayOnline, лідерами за обсягами електронної комерції є Китай і США. На Китай припадає 47% загального обсягу інтернет-торгівлі Азіатсько-Тихоокеанського регіону. При цьому обсяги електронної комерції в Китаї збільшилися за 2015-2016 рр. на 32%, або з 426,3 до 562,7 млрд дол. США. За цей період у США також спостерігалася тенденція зростання обсягів електронної комерції – на 11,6%, або з 305,7 до 341,1 млрд дол. США.
Питома вага інтернет-торгівлі у ВВП Європи складає 2,6%. Обсяг електронної комерції в Європі неухильно збільшується з щорічним темпом 12-13%. У 2016 р. цей показник становив 510 млрд євро, у 2017 р. – 598, у 2018 р. – 660 млрд євро. Значна частка обсягу інтернет-торгівлі припадає на Великобританію, Німеччину і Францію (табл.).
Науковці виокремлюють 3 стадії розвитку інтернет-ринку і бізнес-стратегій [4, с. 10]:
Таблиця
Обсяги інтернет-торгівлі в різних країнах світу в 2016 р.
Країни | Обсяги, млрд дол. США |
Китай | 562,7 |
США | 341,1 |
Великобританія | 93,9 |
Японія | 79,4 |
Німеччина | 74,4 |
Франція | 42,6 |
Південна Корея | 36,8 |
Канада | 28,8 |
Бразилія | 18,8 |
Складено за даними: [5, с. 14].
зрілий ринок (США, Великобританія, Німеччина) – частка становить 9,5%; понад 55% населення є інтернет-покупцями; використання смартфонів швидко розвивається – 15% здійснених онлайн-покупок за рік;
середньорозвинений ринок (Франція, Нідерланди, Швеція) – частка складає 6,5–9,5%; 45% населення здійснюють покупки онлайн; мобільні пристрої використовуються для придбання покупок через мережу Інтернет значно рідше;
незрілий ринок (Італія, Іспанія, Польща) – частка нижче ніж 6,5%; нерівномірний розвиток ринку інтернет-торгівлі.
Виявлено ключові глобальні тенденції розвитку електронної комерції, серед яких:
глобалізація та розмивання меж;
Big data – за оцінкою компанії IDC, ринок технологій «великих» даних зростатиме у 6 разів швидше, ніж вся ІТ-галузь. У 2017 р. обсяг даного ринку становив 35 млрд євро;
персоналізація – адаптація інтернет-магазину, товарних пропозицій, цін під конкретного користувача, який у даний момент зайшов на сайт;
омноканальність – забезпечення компанією єдиної ціни, достовірної та актуальної інформації про товари в усіх каналах збуту, надання покупцям можливостей обрати найбільш зручний спосіб комунікації;
Інтернет-маркетинг – дієвий інструмент збільшення обсягів реалізації інтернет-магазину;
перехід ритейлу в онлайн;
застосування інноваційних методів оплати;
активізація розвитку мобільних платіжних систем;
інвестування логістичної діяльності і сфери доставки послуг у сегменті обслуговування регіональних покупців;
формування й розвиток онлайн-платформ як посередників в електронній комерції у контексті цифровізації економіки – гармонізація роботи платформ для недопущення порушення умов конкуренції на єдиному інформаційному ринку і зміцнення довіри до електронної комерції;
розвиток транскордонної онлайн-торгівлі.
Отже, у результаті проведеного дослідження доведено, що у сучасних умовах господарювання актуалізується розвиток електронної комерції в системі цифрової економіки. При цьому з метою підвищення ефективності організації електронної комерції доцільним є:
розширення способів онлайн-оплати;
використання електронних коштів;
впровадження інноваційних фінансових інструментів збутової діяльності;
розробка та реалізація організаційно-економічних механізмів управління логістичною діяльністю із застосуванням інформаційно-комунікаційних і цифрових технологій
Список використаних джерел
1. Ляшенко В. І. Цифрова модернізація економіки України як можливість проривного розвитку: монографія / В. І. Ляшенко, О. С. Вишневський; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. – Київ, 2018. – 252 с.
2. Digitizing Europe. Why northern european frontrunners must drive digitization of the EU economy / Emanuelle Alm, Niclas Colliander, Filiep Deforche et al; The Boston Consulting Group. – Stockholm: BCG, 2016. – 37 p.
3. Knickrehm M. Digital disruption: The growth multiplier. Optimizing digital investments to realize higher productivity and growth / M. Knickrehm, B. Berthon, P. Daugherty // Accenture. – 2016. – 12 p. – Available at: https://www.accenture.com/ _acnmedia/PDF4/Accenture-Strategy-Digital-Disruption-Growth-Multiplier.pdf.
4. Побоченко Л. М. Розвиток інтернет-торгівлі в Україні під впливом світових тенденцій / Л. М. Побоченко, О.С. Сабатін // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2017. – Вип. 6 (11). – С. 9-14.
5. Полях В. М. Електронна комерція: теоретико-правові засади та сучасний стан в Україні / В. М. Полях, Н. М. Кривошеєва, В. М. Клочко, О. М. Шарапова, Н. В. Чуйко // ScienceRise. – 2017. – № 5 (34). – С. 11-17. DOI: 10.15587/2313-8416.2017.101077.
Схожі теми
» Ляшенко В. І., д.е.н., професор В. П. Антонюк, д.е.н., професор І. Ю. Підоричева, к.е.н. Інститут економіки промисловості НАН України ЩОДО ОЦІНКИ ПРОЕКТУ СТРАТЕГІЇ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ НА ПЕРІОД ДО 2030 РОКУ
» Ляшенко А.Ю., аспірант В. І. Ляшенко, доктор економічних наук, професор Інститут економіки промисловості НАН України ПОЛІТИКА ПІДВИЩЕННЯ АБСОРБЦІЙНОЇ СПРОМОЖНОСТІ ЕКОНОМІКИ В СТРАТЕГІЇ ЗАЛУЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ ІНВЕСТИЦІЙ
» Житник Т.П., канд. екон. наук, доцент кафедри економіки та економічної діяльності Білоцерківський національний аграрний університет, Р.О. КИРИЛЕНКО, магістрант Білоцерківський національний аграрний університет СУЧАСНИЙ СТАН ТА ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ Р
» Галустян Юлія Марсумівна , канд.соціологічних наук, старш.науковий співробітник ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» Потреби регіональної економіки у кваліфікованих кадрах:соціологічний вимір
» Грущенко М. , магістр ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТОРГОВИХ МЕРЕЖ
» Ляшенко А.Ю., аспірант В. І. Ляшенко, доктор економічних наук, професор Інститут економіки промисловості НАН України ПОЛІТИКА ПІДВИЩЕННЯ АБСОРБЦІЙНОЇ СПРОМОЖНОСТІ ЕКОНОМІКИ В СТРАТЕГІЇ ЗАЛУЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ ІНВЕСТИЦІЙ
» Житник Т.П., канд. екон. наук, доцент кафедри економіки та економічної діяльності Білоцерківський національний аграрний університет, Р.О. КИРИЛЕНКО, магістрант Білоцерківський національний аграрний університет СУЧАСНИЙ СТАН ТА ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ Р
» Галустян Юлія Марсумівна , канд.соціологічних наук, старш.науковий співробітник ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» Потреби регіональної економіки у кваліфікованих кадрах:соціологічний вимір
» Грущенко М. , магістр ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТОРГОВИХ МЕРЕЖ
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі