Ляшенко А.Ю., аспірант В. І. Ляшенко, доктор економічних наук, професор Інститут економіки промисловості НАН України ПОЛІТИКА ПІДВИЩЕННЯ АБСОРБЦІЙНОЇ СПРОМОЖНОСТІ ЕКОНОМІКИ В СТРАТЕГІЇ ЗАЛУЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ ІНВЕСТИЦІЙ
Сторінка 1 з 1
Ляшенко А.Ю., аспірант В. І. Ляшенко, доктор економічних наук, професор Інститут економіки промисловості НАН України ПОЛІТИКА ПІДВИЩЕННЯ АБСОРБЦІЙНОЇ СПРОМОЖНОСТІ ЕКОНОМІКИ В СТРАТЕГІЇ ЗАЛУЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ ІНВЕСТИЦІЙ
А.Ю. Ляшенко, аспірант
В. І. Ляшенко, доктор економічних наук, професор
Інститут економіки промисловості НАН України
ПОЛІТИКА ПІДВИЩЕННЯ АБСОРБЦІЙНОЇ СПРОМОЖНОСТІ ЕКОНОМІКИ В СТРАТЕГІЇ ЗАЛУЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ ІНВЕСТИЦІЙ
Зарубіжні дослідники Coe та Helpman (1995,1997) виявили, що закордонні НДДКР, втілені у товари, мають значний позитивний ефект на загальну факторну продуктивність країн-імпортерів. Цей вплив залежить від відкритості економіки. Чим більш відкрита економіка, чим більше навичок є в робітників країни, та, у випадку з країнами, що розвиваються, чим більший обсяг торгівлі з розвинутими країнами, тим більший позитивний вплив від імпорту технологій [1;2].
Капіталовкладення в НДДКР мають більший ефект ніж відкритість тільки для країн ОЕСР, в той час як у торгівлі моделі Північ-Південь більший вплив на загальну факторну продуктивність має відкритість економіки.
Також дослідження Schiff та Wang (2002) [3] свідчать, що в галузях промисловості з низькою інтенсивністю НДДКР відкритість має більший позитивний вплив на загальну факторну продуктивність, ніж інвестиції в НДДКР. Вкладення в НДДКР впливає позитивно на загальну факторну продуктивність більш наукоємних галузей. Але і цей ефект залишається меншим, ніж ефект від «відкриття» галузей [4, с.8]. В результаті можна зробити висновок, що «відкрита» політика зовнішньої торгівлі є критичною для країн, що розвиваються при залученні технологій. Але відкриття, згідно до досліджень не є достатнім [4, 7-10].
Багато досліджень підтверджують, що необхідним елементом стратегії залучення іноземних технологій та вирішальним фактором в приймаючій країні для отримання т.зв. «ефекту переливу» від торгівлі або ПІІ є абсорбційна спроможність країни (або окремих підприємств) та здатність до адаптації іноземних технологій, що в свою чергу пов’язано з інвестиціями в «людський капітал» та наукоємні виробництва. Без відповідного людського потенціалу або інвестицій в НДДКР, такі ефекти не можуть бути досягнуті. Абсорбційна спроможність визначається в літературі як здатність до «виявлення цінності нової інформації, її засвоєння та комерційного використання» [5]. Поняття «абсорбційна спроможність» спочатку використовувалося для характеристики підприємства, пізніше цей термін стали відносити до економіки країни. Виділяють наступні складові абсорбційної спроможності: дифузія знань; здатність ідентифікувати, оцінювати, використовувати або реалізувати потенціал освоєння інновацій; здатність членів організації асимілювати, обробляти і перетворювати зовнішні потоки знань; здатність до адаптації, імітації і зворотного інжинірингу .
Вищевказані складові визначають пряму залежність між абсорбційною здатністю і якістю людського капіталу в країні. Більш того, у багатьох дослідженнях доведено, що на абсорбційну здатність великий вплив мають такі характеристики якості людського капіталу: рівень освіти, грамотності, кількість людей з вищою освітою і т.д. Серед індикаторів загального характеру, що визначають абсорбційну здатність країни виділяють: 1) науковий потенціал; 2) якість системи освіти; 3) загальну якість інститутів; 4) рівень розвитку банківської системи; 5) якість спеціалізованих інститутів і політики запозичення. Оскільки абсорбційна спроможність є важливим фактором, що визначає успіх стратегії запозичення технологій, в країнах, що розвиваються, як правило, існує перевага в абсорбційній спроможності перед розвиненими країнами. Розвинені країни мають більшу інноваційну спроможність, тобто здатність «виробляти і комерціалізувати потік інноваційних технологій протягом тривалого часу».
Будучи важливою для міжнародного трансферу технологій, політика щодо підвищення абсорбційної спроможності є горизонтальною мірою внутрішньої політики держави, і пов'язана з утворенням і підвищенням кваліфікації працівників, розвитком освітніх і наукових закладів і їх зв'язку з бізнесом, створенням бізнес-клімату та спрощенням доступу до фінансів.
Абсорбційна спроможність передбачає використання низки економічних механізмів і видів економічної політики. До їх числа відносяться:
- взаємодія з зарубіжними фахівцями: навчання та стажування за кордоном, запрошення зарубіжних викладачів, спільні дослідження;
- стимулювання розвитку дослідницьких відділів великих фірм.
- політика щодо обмеження «витоку мізків», стимулювання повернення кваліфікованих працівників в країну.
Політика щодо підвищення абсорбційної спроможності як напрям стимулювання трансферу технологій «часто має відношення до реформ, які не можна провести швидко» [6, с.21]. У перехідний період спостерігається деградація людського капіталу. У зв'язку з цим в країнах, що трансформують свою економіку, стоїть завдання збереження і примноження інтелектуального потенціалу суспільства. Також відзначається, що для збільшення абсорбційної спроможності в країнах з більш низьким рівнем розвитку необхідно проводити політику, що стимулює компанії до проведення НДДКР та забезпечити доступ до висококваліфікованої робочої сили, так само як тренінги персоналу [6, с. 21]. Це викликає необхідність створення всередині країни умов, які охоплюють більш широкий спектр перетворень, таких як адекватне фінансування, розвиток інфраструктури і освіта [6, с. 21].
Держава може сприяти міжнародному трансферу технологій, скорочуючи «технологічну дистанцію» між місцевими і закордонними фірмами, створюючи регіональні або національні інноваційні системи, що заохочують локальні НДДКР, підтримуючи трансфер технологій з університетів в місцеві підприємства, просуваючи використання телекомунікацій, е-комерції, біотехнологій, і інших технологій, що знижують витрати і впливають на вартість.
У той же час обсяг пропозиції працівників сфери управління та інженерів відіграє значну роль в МТТ, тому політика держави в сфері збереження кваліфікованих кадрів, а також освіти та тренінгів є надзвичайно важливою.
Отже, лібералізація торгівлі і «відкрита» політика ПІІ в країні, що розвивається повинна бути доповнена політикою щодо освіти, НДДКР і збереження людського капіталу для того, щоб країна могла отримувати максимальну вигоду з міжнародного трансферу технологій
Державна політика щодо підвищення абсорбційної спроможності є необхідним напрямом державної політики, що забезпечує ефективність міжнародного трансферу технологій. Вона не диференціюється в залежності від типу технології або її власника. Абсорбційна спроможність в найменшій мірі регулюється в міжнародному контексті в порівнянні з іншими напрямками політики в сфері МТТ. Недоліком такої політики є те, що вона відбувається повільно, і вимагає більш широкого спектра перетворень, пов'язаних з розвитком інфраструктури та системи освіти, а також потребує додаткового фінансування.
Таблиця 1.
Характеристика державної політики щодо підвищення абсорбційної спроможності економіки
Зміст | Міжнародна складова | Показники оцінки | Ступінь селективності | Заходи |
Тісно пов'язана з політикою стимулювання інновацій та поліпшення бізнес-клімату [6, с 21] а також рівнем економічного та інституційного розвитку країни. Повільно відбувається, пов'язана з більш широким спектром перетворень, таких як адекватне фінансування, інфраструктура і освіта | Міжнародні угоди щодо спрощення торгівлі Допомога і технічна підтримка МСБ | Науковий потенціал. Якість системи освіти. Загальна якість інститутів. Рівень розвитку банківської системи. Якість спеціалізованих інститутів і політики запозичення. | Є горизонтальною мірою внутрішньої політики держави. Впливає на ефективність ПІІ (тобто наявність попередніх знань в певній сфері збільшує ефективність НДДКР). Не диференціюється в залежності від типу технології і її власника. | Політика щодо стимулювання інновацій та поліпшення бізнес-клімату. Збільшення кількості підготовленої робочої сили. Розвиток людського капіталу та освіти (тренінги на державному рівні і рівні фірми). Поліпшення якості вищої освіти, наукової інфраструктури. Встановлення зв'язків Освіта - Наука-Бізнес. Спрощення доступу до фінансів. Розвиток інфраструктури. . |
Список використаних джерел
1.[size=9] Сoe D.T., Helpman E. International R&D Spillovers // European Economic Review.− № 39.-P.1147-1175.[/size]2.[size=9] Сoe D.T., Helpman E., Hoffmaister A. North –South R&D Spillovers// The Economic Journal.−1997.−№107. –P.134-149.[/size]
3.[size=9] Schiff M. On the quantity and Quality of knowledge: The impact of openness and foreign research and development on North-North and North-South Technology Spillovers // World Bank Working Paper, 2002. – 21 p.[/size]
4.[size=9] Hoekman B. M. Transfer of technology to developing countries: unilateral and multilateral policy options / Bernard M. Hoekman, K. Maskus, K.Saggi //World Bank Policy Research Working Paper № 3332, June, 2004- 35 p.[/size]5.[size=9] Wesley M. Cohen and Daniel A. Levinthal. Administrative Science Quarterly Vol. 35, No. 1, Special Issue: Technology, Organizations, and Innovation (Mar., 1990), pp. 128-152[/size]
6.[size=9] Kowalski, P. International Technology Transfer measures in an interconnected world: Lessons and policy implications / P.Kowalski, D. Rabaioli, S. Vallejo // OECD Trade Policy Papers, No. 206, OECD Publishing, Paris, 2017.−86 p. » URL: http://dx.doi.org/10.1787/ada51ec0-en[/size]
7.[size=9] Lyashenko, V., Osadcha, N., Galyasovskaya, O., & Knyshek, O. (2017). Marketing prospects of small developed African countries assessment for traditional Ukrainian exports. Economic Annals-XXI, 166 (7-, 20-25, http://soskin.info/userfiles/ file/Economic-Annals-pdf/DOI/ ea-V166-04.pdf.[/size]
8.[size=9] Ляшенко В.І. Регіональні наукові центри НАН України та МОН України як ядро розбудови регіональних інноваційних систем в умовах децентралізації / В.І. Ляшенко, І.Ю. Підоричева // Економічний вісник Донбасу. 2017. № 1 (47). С. 13-20. [/size]
9.[size=9] Амоша А.И., Дубинина М.В., Кацура С.Н., Ляшенко В.И., Марченко В.Н. Регионы Украины: оценка конкурентоспособности // Экономист. 2005.№12.С.62-74. [/size]
10.[size=9] Ляшенко В. І., Осадча Н. В., Галясовська О. В. Порівняльна оцінка експортних можливостей продукції гірничодобувного комолексу України // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. – Зб. наук. праць. // Харків: Ун-т банк. справи, 2018. – Вип.3. – С. 208-218.[/size]
Схожі теми
» Ляшенко В. І., д.е.н., професор В. П. Антонюк, д.е.н., професор І. Ю. Підоричева, к.е.н. Інститут економіки промисловості НАН України ЩОДО ОЦІНКИ ПРОЕКТУ СТРАТЕГІЇ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ НА ПЕРІОД ДО 2030 РОКУ
» Галустян Юлія Марсумівна , канд.соціологічних наук, старш.науковий співробітник ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» Потреби регіональної економіки у кваліфікованих кадрах:соціологічний вимір
» Трушкіна Н.В., к.е.н.Інститут економіки промисловості НАН України (м. Київ) ГЛОБАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
» Перебийніс В.І., д.е.н., професор, професор кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики А.С.Дзюбкін, аспірант ВНЗ Укоопспілки „Полтавський університет економіки і торгівлі” ТРАНСПОРТ В СИСТЕМІ ЛОГІСТИКИ
» Лавриненко Л.М., к.е. н. ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ УПРАВЛІНСЬКОЇ СФЕРИ ЕКОНОМІКИ
» Галустян Юлія Марсумівна , канд.соціологічних наук, старш.науковий співробітник ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» Потреби регіональної економіки у кваліфікованих кадрах:соціологічний вимір
» Трушкіна Н.В., к.е.н.Інститут економіки промисловості НАН України (м. Київ) ГЛОБАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ
» Перебийніс В.І., д.е.н., професор, професор кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики А.С.Дзюбкін, аспірант ВНЗ Укоопспілки „Полтавський університет економіки і торгівлі” ТРАНСПОРТ В СИСТЕМІ ЛОГІСТИКИ
» Лавриненко Л.М., к.е. н. ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ УПРАВЛІНСЬКОЇ СФЕРИ ЕКОНОМІКИ
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі