Перебийніс В.І., д.е.н., професор, професор кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики А.С.Дзюбкін, аспірант ВНЗ Укоопспілки „Полтавський університет економіки і торгівлі” ТРАНСПОРТ В СИСТЕМІ ЛОГІСТИКИ
Сторінка 1 з 1
Перебийніс В.І., д.е.н., професор, професор кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики А.С.Дзюбкін, аспірант ВНЗ Укоопспілки „Полтавський університет економіки і торгівлі” ТРАНСПОРТ В СИСТЕМІ ЛОГІСТИКИ
В.І.Перебийніс, д.е.н., професор, професор кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики
А.С.Дзюбкін, аспірант кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики
Вищий навчальний заклад „Полтавський університет економіки і торгівлі”
ТРАНСПОРТ В СИСТЕМІ ЛОГІСТИКИ
Доставка вантажів є важливою складовою логістичного процесу. На думку чисельних науковців і логістів-практиків транспорт є основою логістики. Адже без переміщення сировини, матеріалів, продукції, які формують матеріальний потік, логістика не можлива [2].
Не випадково, що стан функціонування економіки та обсяги транспортної роботи взаємозалежні [1]. Зокрема, згідно статистичних даних [4, с. 20] валовий внутрішній продукт (у фактичних цінах) зріс - від 1988,5 млрд. грн. у 2015 р. до 2982,9 млрд. грн. у 2017 р., тобто у півтора рази. (Звісно, тут спрацював й інфляційний чинник, адже під впливом динаміки індексів виробників промислової продукції та цін реалізованої сільськогосподарської продукції індекс споживчих цін у 2015 р. склав 143,3 %, у 2016 р. – 112,4 %, у 2017 р. – 113,7 %). Про пожвавлення національної економіки свідчить й збільшення обсягів перевезення вантажів у досліджуваному періоді на 7,3 % (табл. 1).
Таблиця 1
Динаміка перевезення вантажів в Україні за видами транспорту, млн. т
2015 | 2016 | 2017 | 2017 р. у % до 2015 р. | |
Транспорт, всього | 1474 | 1543 | 1582 | 107,3 |
залізничний | 350 | 343 | 339 | 96,9 |
автомобільний | 1021 | 1086 | 1122 | 109,9 |
трубопровідний | 97 | 107 | 115 | 118,6 |
морський | 3 | 3 | 2 | 66,7 |
річковий | 3 | 4 | 4 | 133,3 |
авіаційний | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 100,0 |
Джерело: [4, с. 167], власні розрахунки.
Як свідчать дані табл. 1 збільшилися обсяги транспортування вантажів такими видами транспорту, як річковий (на 33,3 %), трубопровідний (на 18,6 %), автомобільний (на 9,9 %). Вони й перебрали на себе частину вантажів залізничного й морського транспорту, що зменшили обсяги перевезень відповідно на 3,1 % та 33,3 %.
У 2017 р., згідно даних [3, с. 42-43], питома вага автомобільного транспорту на перевезенні вантажів склала 70,90 %, залізничного – 21,46 %, трубопровідного – 7,26 %, річкового - 0,23 %, морського – 0,14 %, авіаційного – 0,005 %.
Аналіз статистичної інформації [3, с. 44] про структуру перевезення вантажів залізничним транспортом у 2017 р. свідчить, що серед загальної кількості залізницею найбільше перевозиться руди (21 %), вугілля (20 %), хлібних (11 %), чорних металів (7 %), нафти і нафтопродуктів (4 %), хімічних вантажів і мінеральних добрив (4 %).
Структура перевезення вантажів автотранспортними підприємствами у 2017 р., згідно даних [3, с. 45], дещо інша: найбільша частка перевезень припадає на руду (36,7 %), харчові продукти, напої та тютюнові вироби (12,1 %), продукцію мінеральну неметалеву (7,3 %), кокс і продукти нафтоперероблення (4,0 %).
Серед загальної кількості вантажів, що освоюється морським транспортом у 2017 р., як свідчить статистичний збірник [3, с. 47], 77,2 % складають метали, 12,1 % - руди, 9,0 % - хлібні вантажі, 4,2 % - будівельні матеріали. За видами сполучення закордонні перевезення вантажів складають 62,5 %, каботажні перевезення (тобто, в межах однієї країни) - 37,5 %.
Найбільша частка вантажів, що переміщується річковим транспортом у 2017 р., згідно даних [3, с. 48], належить будівельним матеріалам (43,3 %), хлібним вантажам (10,4 %), руді (9,4 %), металам (8,2 %), вугіллю (4,5 %), хімічним вантажам і мінеральним добривам (4,4 %). Каботажні перевезення річковим транспортом становлять 66,9 %, закордонні – 33,1 %.
У середньому за добу в 2017 р. перевозилося 4334 тис. т вантажів [3, с. 56], з них автомобільним - 3073 тис. т, залізничним – 930 тис. т, трубопровідним - 315 тис. т, річковим - 10 тис. т, морським – 6 тис. т.
Варто зазначити, що вантажоперевезення різними видами транспорту здійснюються на різні відстані. Зокрема, у 2017 р., згідно даних [3, с. 56], середня відстань перевезення однієї тонни вантажів така: авіаційний транспорт – 3325 км, у т.ч. у міжнародному сполученні – 3334 км; морський – 1264 км, у т.ч. у міжнародному сполученні – 1687 км; трубопровідний – 918 км; залізничний – 565 км; річковий – 391 км, у т.ч. у міжнародному сполученні – 949 км; автомобільний – 56 км. Така різниця у середній відстані перевезення відповідно й вплинуло на обсяги вантажообороту за видами транспорту (табл. 2).
Таблиця 2
Динаміка вантажообороту в Україні за видами транспорту, млрд. ткм
2015 | 2016 | 2017 | 2017 р. у % до 2015 р. | |
Транспорт, всього | 334,7 | 344,2 | 364,2 | 108,8 |
залізничний | 195,1 | 187,6 | 191,9 | 93,4 |
автомобільний | 53,3 | 58,0 | 62,3 | 116,9 |
трубопровідний | 80,7 | 94,4 | 105,4 | 130,6 |
морський | 3,9 | 2,5 | 2,9 | 74,4 |
річковий | 1,6 | 1,5 | 1,4 | 87,5 |
авіаційний | 0,2 | 0,2 | 0,3 | у 1,5 рази більше |
Джерело: [4, с. 167], власні розрахунки.
Згідно даних табл. 2 вантажооборот у 2017 р. порівняно з 2015 р. в цілому зріс на 8,8 %. Серед видів транспорту це зростання найбільше забезпечили авіаційний транспорт (у 1,5 рази більше), трубопровідний (на 30,6 %) та автомобільний (на 16,9 %).
Отже, обсяги транспортної роботи за 2015-2017 рр. характеризуються позитивною динамікою. Аналіз обсягів перевезення вантажів свідчить, що понад 70 % усіх вантажів освоюється автомобільним транспортом із середньою відстанню перевезення 56 км, що в цілому відповідає одній із тенденцій транспортної логістики – „від дверей до дверей”.
Список використаних джерел
1. Перебийніс В. І. Транспортний фактор забезпечення конкурентоспроможності продукції: монографія. / В. І. Перебийніс, О. М. Помаз. – Полтава: РВВ ПУЕТ, 2011. – 187 с.
2. Перебийніс В.І. Транспортно – логістичні системи підприємств: формування та функціонування: монографія. / В.І. Перебийніс, О.В. Перебийніс. – Полтава: РВЦ ПУСКУ, 2006. – 207 с.
3. Транспорт і зв’язок України у 2017 році: Статистичний збірник. / Відпов. за випуск О.О.Кармазіна. / Державна служба статистики України. – Київ, 2018. – 168 с.
4. Україна у цифрах у 2017 році: Статистичний збірник. / За ред. І.Є.Вернера. / Державна служба статистики України. – Київ: ТОВ „Видавництво „Консультант”, 2018. – 241 с.
Схожі теми
» Рогоза В.М., аспірант кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики,ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» ФОРМУВАННЯ СТРУКТУРИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ В ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМАХ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ЕКОНОМІЧНОГ
» Костишина Т.А., завідувач кафедри управління персоналом, економіки праці та економічної теорії ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» Абдуллаєв Зухраб іза Огли, аспірант ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі
» Кузьменко О.К. , к. е. н., доцент кафедри ЕПЕК ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» УПРАВЛІННЯ МОДЕРНІЗАЦІЄЮ НА ПІДПРИМСТВІ
» Кравченко О.О. , аспірант ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» ФОРМУВАННЯ ІНТЕГРАЛЬНОГО ІНДИКАТОРУ ОПЛАТИ ПРАЦІ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КАДРОВОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВА
» Вітюнін В.О., аспірант ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»
» Костишина Т.А., завідувач кафедри управління персоналом, економіки праці та економічної теорії ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» Абдуллаєв Зухраб іза Огли, аспірант ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі
» Кузьменко О.К. , к. е. н., доцент кафедри ЕПЕК ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» УПРАВЛІННЯ МОДЕРНІЗАЦІЄЮ НА ПІДПРИМСТВІ
» Кравченко О.О. , аспірант ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» ФОРМУВАННЯ ІНТЕГРАЛЬНОГО ІНДИКАТОРУ ОПЛАТИ ПРАЦІ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КАДРОВОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВА
» Вітюнін В.О., аспірант ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі