Економіка сьогодні: проблеми моделювання
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

Перебийніс В.І., д.е.н., професор, професор кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики А.С.Дзюбкін, аспірант ВНЗ Укоопспілки „Полтавський університет економіки і торгівлі” ТРАНСПОРТ В СИСТЕМІ ЛОГІСТИКИ

Перейти донизу

Перебийніс В.І., д.е.н., професор, професор кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики А.С.Дзюбкін, аспірант  ВНЗ Укоопспілки „Полтавський університет економіки і торгівлі” ТРАНСПОРТ В СИСТЕМІ ЛОГІСТИКИ  Empty Перебийніс В.І., д.е.н., професор, професор кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики А.С.Дзюбкін, аспірант ВНЗ Укоопспілки „Полтавський університет економіки і торгівлі” ТРАНСПОРТ В СИСТЕМІ ЛОГІСТИКИ

Повідомлення автор Admin Ср Лист 21, 2018 3:50 pm

В.І.Перебийніс, д.е.н., професор, професор кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики
А.С.Дзюбкін, аспірант  кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики
Вищий навчальний заклад „Полтавський університет економіки і торгівлі”
 
ТРАНСПОРТ В СИСТЕМІ ЛОГІСТИКИ
 
Доставка вантажів є важливою складовою логістичного процесу. На думку чисельних науковців і логістів-практиків транспорт є основою логістики. Адже без переміщення сировини, матеріалів, продукції, які формують матеріальний потік, логістика не можлива [2].    
Не випадково,  що стан функціонування економіки та обсяги транспортної роботи взаємозалежні [1]. Зокрема, згідно статистичних даних [4, с. 20] валовий внутрішній продукт (у фактичних цінах) зріс - від 1988,5 млрд. грн. у  2015 р. до 2982,9 млрд. грн. у  2017 р., тобто у півтора рази. (Звісно, тут спрацював й інфляційний чинник, адже під впливом динаміки індексів виробників промислової продукції та цін реалізованої сільськогосподарської продукції індекс споживчих цін у  2015 р. склав 143,3 %, у 2016 р. – 112,4 %, у 2017 р. – 113,7 %). Про пожвавлення національної економіки свідчить й збільшення обсягів перевезення вантажів у досліджуваному періоді на 7,3 % (табл. 1).
 
Таблиця 1
Динаміка перевезення вантажів в Україні за видами транспорту, млн. т
 
2015
2016
2017
2017 р. у % до 2015 р.
Транспорт, всього
1474
1543
1582
107,3
залізничний
350
343
339
96,9
автомобільний
1021
1086
1122
109,9
трубопровідний
97
107
115
118,6
морський
3
3
2
66,7
річковий
3
4
4
133,3
авіаційний
0,1
0,1
0,1
100,0
Джерело: [4, с. 167], власні розрахунки.
 
Як свідчать дані табл. 1 збільшилися обсяги транспортування вантажів такими видами транспорту, як річковий (на 33,3 %), трубопровідний  (на 18,6 %), автомобільний (на 9,9 %). Вони й перебрали на себе частину вантажів  залізничного й морського транспорту, що зменшили обсяги перевезень відповідно на 3,1 % та 33,3 %.
У 2017 р.,  згідно даних  [3, с. 42-43], питома вага автомобільного транспорту на  перевезенні вантажів склала 70,90 %, залізничного – 21,46 %, трубопровідного – 7,26 %,  річкового - 0,23 %, морського – 0,14 %, авіаційного – 0,005 %.
Аналіз статистичної інформації [3, с. 44] про структуру перевезення вантажів залізничним транспортом у 2017 р.   свідчить, що серед загальної кількості залізницею найбільше перевозиться  руди (21 %), вугілля (20 %), хлібних  (11 %), чорних металів (7 %), нафти і нафтопродуктів (4 %), хімічних вантажів і мінеральних добрив (4 %).
Структура перевезення вантажів автотранспортними підприємствами у 2017 р., згідно даних  [3, с. 45], дещо інша: найбільша частка перевезень припадає на руду (36,7 %), харчові продукти, напої та тютюнові вироби (12,1 %),  продукцію мінеральну неметалеву (7,3 %), кокс і продукти нафтоперероблення (4,0 %).
Серед загальної кількості вантажів, що освоюється  морським транспортом у 2017 р., як свідчить статистичний збірник [3, с. 47], 77,2 %  складають метали, 12,1 % - руди, 9,0 % - хлібні вантажі,  4,2 % - будівельні матеріали. За видами сполучення закордонні перевезення вантажів складають 62,5 %,  каботажні перевезення (тобто, в межах однієї країни) - 37,5 %.
 Найбільша частка вантажів, що переміщується річковим транспортом у 2017 р., згідно даних  [3, с. 48], належить будівельним матеріалам (43,3 %),  хлібним вантажам (10,4 %), руді (9,4 %), металам (8,2 %), вугіллю (4,5 %), хімічним вантажам і мінеральним добривам (4,4 %). Каботажні перевезення річковим транспортом становлять 66,9 %, закордонні – 33,1 %.
У середньому за добу в 2017 р. перевозилося 4334 тис. т    вантажів [3, с. 56], з них автомобільним - 3073 тис. т, залізничним – 930   тис. т,  трубопровідним -   315    тис. т, річковим - 10 тис. т, морським – 6  тис. т.
Варто зазначити, що вантажоперевезення різними видами транспорту здійснюються на різні відстані. Зокрема, у 2017 р., згідно даних  [3, с. 56], середня відстань перевезення однієї тонни вантажів така: авіаційний транспорт – 3325 км, у т.ч. у міжнародному сполученні – 3334 км; морський – 1264 км, у т.ч. у міжнародному сполученні – 1687 км; трубопровідний – 918 км; залізничний – 565 км; річковий – 391 км, у т.ч. у міжнародному сполученні – 949 км; автомобільний – 56 км. Така різниця у середній відстані перевезення  відповідно й вплинуло на обсяги  вантажообороту за видами транспорту (табл. 2).
 
Таблиця 2
Динаміка вантажообороту в Україні за видами транспорту, млрд. ткм
 
2015
2016
2017
2017 р. у % до 2015 р.
Транспорт, всього
334,7
344,2
364,2
108,8
залізничний
195,1
187,6
191,9
93,4
автомобільний
53,3
58,0
62,3
116,9
трубопровідний
80,7
94,4
105,4
130,6
морський
3,9
2,5
2,9
74,4
річковий
1,6
1,5
1,4
87,5
авіаційний
0,2
0,2
0,3
у 1,5 рази більше
Джерело: [4, с. 167], власні розрахунки.
 
Згідно даних табл. 2 вантажооборот у 2017 р. порівняно з 2015 р. в цілому зріс на 8,8 %. Серед видів транспорту це зростання найбільше забезпечили авіаційний транспорт (у 1,5 рази більше), трубопровідний (на 30,6 %) та автомобільний (на 16,9 %).
Отже, обсяги транспортної роботи за 2015-2017 рр. характеризуються позитивною динамікою. Аналіз обсягів перевезення вантажів свідчить, що понад 70 %  усіх вантажів освоюється автомобільним транспортом із середньою відстанню перевезення 56 км, що в цілому відповідає одній із тенденцій транспортної логістики – „від дверей до дверей”.
 
Список використаних джерел
1. Перебийніс В. І. Транспортний фактор забезпечення конкурентоспроможності продукції: монографія. / В. І. Перебийніс, О. М. Помаз. – Полтава: РВВ ПУЕТ, 2011. – 187 с.
2. Перебийніс В.І. Транспортно – логістичні системи підприємств: формування та функціонування: монографія. / В.І. Перебийніс, О.В. Перебийніс. – Полтава: РВЦ ПУСКУ, 2006. – 207 с.
3. Транспорт і звязок України у 2017 році: Статистичний збірник. / Відпов. за випуск О.О.Кармазіна. / Державна служба статистики України. – Київ, 2018. – 168 с.
4. Україна у цифрах у 2017 році: Статистичний збірник. / За ред. І.Є.Вернера. / Державна служба статистики України. – Київ: ТОВ „Видавництво „Консультант”, 2018. – 241 с.

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 58
Дата реєстрації : 20.11.2018

https://economtoday.ukraine7.com

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми
» Рогоза В.М., аспірант кафедри економіки підприємства та економічної кібернетики,ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» ФОРМУВАННЯ СТРУКТУРИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ В ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМАХ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ЕКОНОМІЧНОГ
» Костишина Т.А., завідувач кафедри управління персоналом, економіки праці та економічної теорії ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» Абдуллаєв Зухраб іза Огли, аспірант ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі
» Кузьменко О.К. , к. е. н., доцент кафедри ЕПЕК ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» УПРАВЛІННЯ МОДЕРНІЗАЦІЄЮ НА ПІДПРИМСТВІ
» Кравченко О.О. , аспірант ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі» ФОРМУВАННЯ ІНТЕГРАЛЬНОГО ІНДИКАТОРУ ОПЛАТИ ПРАЦІ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КАДРОВОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВА
» Вітюнін В.О., аспірант ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі